PL | EN
Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 4
im. Karola Szymanowskiego
w Warszawie

Egzaminy dyplomowe - część teoretyczna - zakres materiału

20-02-2020

EGZAMINY DYPLOMOWE – CZĘŚĆ TEORETYCZNA

ROK SZKOLNY 2020/2021

 

ZAKRES MATERIAŁU - HISTORIA MUZYKI

Egzamin przwprowadzany jest w formie ustnej. Uczeń losuje zestaw złożony z trzech zadań, po czym otrzymuje 20 minut na przygotowanie odpowiedzi. Do zestawu dołączony jest przykład dźwiękowy, nawiązujący do jednego z trzech zadań, odpowiedź na to zadanie powinna zawierać krótka analizę słuchową przykładu ( rozpoznanie utworu jest niekonieczne, choć mile widziane)

  1. Chorał gregoriański – jego źródła, cechy i formy
  2. Powstanie i rozwój wielogłosowości do Ars Antiqua
  3. Średniowieczna liryka rycerska
  4. Ars Nova, szkoła burgundzka i angielska: przedstawiciele, formy, techniki kompozytorskie
  5. Muzyka polskiego średniowiecza
  6. Szkoły flamandzkie: przedstawiciele, formy, techniki kompozytorskie
  7. Świecka muzyka wokalna epoki renesansu
  8. Reformacja i kontrreformacja w muzyce
  9. Szkoła wenecka w XVI wieku – formy, techniki kompozytorskie, przedstawiciele
  10. Muzyka polskiego renesansu
  11. Claudio Monteverdi – kompozytor przełomu epok
  12. Powstanie i rozwój opery w epoce baroku
  13. Formy instrumentalne epoki baroku
  14. Wielkie formy wokalno-instrumentalne epoki baroku: kantata, oratorium, pasja, msza
  15. Najwybitniejsi przedstawiciele muzyki polskiego baroku
  16. Formy wokalno-instrumentalne w twórczości Johanna Sebastiana Bacha
  17. Formy instrumentalne w twórczości Johanna Sebastiana Bacha
  18. Twórczość Georga Friedricha Haendla: cechy stylu, inspiracje, formy
  19. Walka o operę i reforma operowa Christopha Willibalda Glucka
  20. Charakterystyka i rozwój form instrumentalnych w twórczości Josepha Haydna
  21. Charakterystyka i znaczenie twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta
  22. Ludwig van Beethoven – klasyk czy romantyk?
  23. Oświecenie i preromantyzm polski
  24. Pieśń w twórczości romantyków i neoromantyków
  25. Opera w XIX wieku
  26. Twórczość Fryderyka Chopina i jej znaczenie w historii muzyki europejskiej
  27. Muzyka programowa w II połowie XIX wieku
  28. Twórczość Richarda Wagnera i główne założenia jego reformy
  29. Johannes Brahms – prekursor neoklasycyzmu?
  30. Twórczość i działalność Stanisława Moniuszki
  31. Rosyjska szkoła narodowa
  32. Szkoły narodowe: czeska, skandynawska i hiszpańska
  33. Rozwój symfonii w XIX wieku
  34. Muzyka polska w II połowie XIX wieku
  35. Mieczysław Karłowicz i Młoda Polska
  36. Rola i znaczenie twórczości Karola Szymanowskiego
  37. Impresjonizm – pierwsza próba zerwania z estetyką neoromantyczną
  38. Maurice Ravel – impresjonista czy neoklasyk?
  39. Ekspresjonizm – sprzeciw wobec neoromantyzmu czy jego kontynuacja?
  40. Witalizm – cechy, twórcy, dzieła
  41. Cechy twórczości Beli Bartóka
  42. Przemiany stylistyczne w twórczości Igora Strawińskiego
  43. Siergiej Prokofiew – klasyk XX wieku
  44. Cechy twórczości Dmitrija Szostakowicza
  45. Erik Satie i „Grupa Sześciu”
  46. Najwybitniejsi twórcy muzyki amerykańskiej
  47. Awangarda muzyczna po II wojnie światowej
  48. Neoklasycyzm w muzyce polskiej
  49. Przemiany stylistyczne w twórczości Witolda Lutosławskiego
  50. Od awangardy do postmodernizmu: muzyka Krzysztofa Pendereckiego

Powrót na stronę Sekcji Teorii Muzyki