Sprawdziany końcowe z przedmiotów ogólnomuzycznych - zakres materiału
SPRAWDZIANY KOŃCOWE W KLASIE VI OSM I st.
Kształcenie słuchu:
Uczniowie realizują zadania na specjalnie przygotowanych arkuszach.
Test zawiera:
- rozpoznawanie interwałów
- rozpoznawanie trójdźwięków
- dyktando pamięciowe jednogłosowe tonalne
- dyktando rytmiczne jednogłosowe
- zadania teoretyczne
Audycje muzyczne:
Test zawiera pytania z zakresu materiału przerobionego w klasach IV-VI OSM I st. i obejmuje:
1. elementy muzyki
2. fakturę
3. głosy ludzkie
4. instrumenty orkiestry symfonicznej
5. polską muzykę ludową
6. tańce polskie
7. średniowiecze
8. renesans
9. barok – J.S. Bach, J.F.Haendel, formy muzyczne
10. klasycyzm
11. romantyzm
12. późniejsze okresy ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej
Uczniowie oprócz zadań teoretycznych wysłuchują przykładów z literatury muzycznej (tzw. "mała słuchawka")
SPRAWDZIAN KOŃCOWY Z ZASAD MUZYKI W KLASACH II OSM II st. i II PSM II st.
Uczniowie rozwiązują pisemny test z materiału obejmującego dwa lata nauki.
Ćwiczenia są zróżnicowane, w większości oparte na przykładach nutowych z literatury muzycznej.
Czas trwania - dwie godziny lekcyjne.
Część pisemna dotycząca edycji nut – zrealizowana podczas zajęć lekcyjnych
SPRAWDZIAN KOŃCOWY Z HARMONII w klasach V OSM II st. i V PSM II stopnia
Część pisemna (3 godziny):
- realizacja konstrukcji harmonicznej z wykorzystaniem poznanych środków harmonicznych (8-16 taktów; połowa z podanym basem, połowa z podanym sopranem)
- analiza harmoniczna (utwór lub fragment utworu z okresu klasycyzmu bądź romantyzmu w fakturze fortepianowej, chóralnej lub kameralnej; ewentualnie wyciąg fortepianowy z utworu orkiestrowego)
UWAGA:
Nie ma możliwości przegrywania tworzonej konstrukcji harmonicznej na fortepianie.
Utwór do analizy harmonicznej zostanie kilkakrotnie zaprezentowany w postaci nagrania.
Część praktyczna (indywidualnie około 10 minut każdy uczeń):
- realizacja na fortepianie wylosowanego zestawu, który zawiera:
1. progresję modulującą lub niemodulującą,
2. modulację diatoniczną,
3. melodię, do której należy dobrać akompaniament (faktura fortepianowa).
Przykładowe arkusze ze sprawdzianu w r.szk. 2006/07 (format *.pdf): zadanie, analiza, zestawy do realizacji na fortepianie, zestaw progresji.
SPRAWDZIANY KOŃCOWE DLA MATURZYSTÓW I DYPLOMANTÓW
(klasy: VI OSM II st. i VI PSM II stopnia)
Kształcenie słuchu - część pisemna (około 1 godziny):
- test interwałowo-akordowy
- dyktando 1-głosowe melodyczne pamięciowe
- dyktando 1-głosowe rytmiczne
- dyktando harmoniczne
- dyktando 2-głosowe polifoniczne
Przykładowy arkusz ze sprawdzianu w r.szk. 2007/2008 (format *.pdf)
Przykładowe dyktanda ze sprawdzianu w r.szk. 2007/2008: pamięciowe, rytmiczne, harmoniczne, 3-głosowe (format *.mp3, 64 kbps)
Kształcenie słuchu - część ustna (każdy uczeń indywidualnie około 10 minut):
- wykonanie przygotowanego ćwiczenia 3-głosowego (jeden głos - śpiew, pozostałe dwa - gra na fortepianie)
- śpiew a vista 1-głosowego ćwiczenia o rozszerzonej tonalności a cappella
- śpiew a vista recytatywu wraz z samodzielną realizacją akompaniamentu na fortepianie
- śpiew a vista pieśni Schuberta lub Schumanna z nagranym fortepianowym akompaniamentem
UWAGA:
- materiał nutowy do ćwiczeń 3-głosowych uczniowie otrzymają najpóźniej na miesiąc przed terminem sprawdzianu
- zbiory pieśni Schuberta i Schumanna wraz z nagraniami znajdują się w szkolnej fonotece
Historia muzyki - "słuchawka" i test (około 2 godzin):
Słuchawka:
- uczniowie wysłuchują 10-15 przykładów z literatury muzycznej od średniowiecza do współczesności
- każdy przykład trwa około 2-3 minut; po każdym przykładzie około 3-4 minuty przerwy
- przykłady należy szczegółowo opisać w tabeli, zawierającej następujące rubryki: Środki wykonawcze; Cechy melodyki i harmoniki; Organizacja czasu; Faktura. Zasady kształtowania. Formowanie; Cechy innych elementów: dynamika, artykulacja, kolorystyka...; Wnioski.
- W rubryce Wnioski należy zawrzeć wysnute z analizy słuchowej wnioski dotyczące epoki, okresu, stylu, formy i kompozytora. Rozpoznanie konkretnych utworów jest nieobowiązkowe
Test obejmuje materiał nauczania z wszystkich lat nauki przedmiotu
Tabela
Przykłady ze sprawdzianu w r.szk. 2006/2007 (format *.mp3, 64 kbps): 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14
Formy muzyczne (3 godziny):
- każdy uczeń losuje do pisemnej analizy formalnej jeden utwór spośród trzech kategorii:
1. allegro sonatowe
2. fuga
3. inna forma
- analiza jest dokonywana na podstawie pełnego materiału nutowego oraz zaprezentowanego nagrania dzieła
UWAGA:
- aby umożliwić indywidualne dodatkowe odsłuchanie analizowanego utworu prosimy uczniów o zabranie własnych przenośnych odtwarzaczy CD
Przykładowe utwory do analizy - ze sprawdzianu w r.szk. 2006/2007:
J.S. Bach - Fuga c-moll z II tomu "DWK"
L. van Beethoven - Sonata G-dur op. 14 nr 2
F. Chopin - Nokturn c-moll op. 48 nr 1